När du ska anlita en konsult eller erbjuda konsultuppdrag är god kommunikation alltid grunden för att säkerställa att uppdraget blir framgångsrikt – och roligt!
Uppdragsgivarens och uppdragstagarens gemensamma mål är bästa möjliga samarbete. Grunden för ett bra samarbete där alla parter känner sig nöjda är kommunikation. Så vad ska man tänka på och vilka frågor är viktiga att klargöra? Här kommer våra tips på sådant som kan vara värt att fundera på när det gäller konsultuppdrag.
- Syfte och mål: Vad är syftet med uppdraget? Vilka mål ska uppnås?
- Omfattning: Vad är omfattningen av uppdraget? Vilka specifika uppgifter eller projekt ingår?
- Tidsram: Vilken är den önskade tidsramen för uppdraget? När ska det vara avslutat?
- Resurser: Vilka resurser finns tillgängliga för att slutföra uppdraget? Inkluderar det budget, personal, utrustning osv.?
- Kundens förväntningar: Vad förväntar sig klienten att konsulten ska leverera? Vilka resultat förväntas?
- Kommunikation: Hur ska kommunikationen ske under uppdraget? Vilka möten behövs och hur ofta?
- Riskhantering: Vilka potentiella risker finns det i projektet och hur ska de hanteras?
- Dokumentation: Vilken typ av dokumentation behövs för projektet? Rapporter, analyser, manualer osv.?
- Feedback och utvärdering: Hur ska resultat och framsteg utvärderas och hur ska feedback hanteras?
- Konfidentialitet: Finns det känslig information som måste hanteras med sekretess?
- Ansvarsområden: Vilka är de specifika ansvarsområdena för konsulten respektive kunden?
- Utbildning och förberedelse: Behöver konsulten någon specifik utbildning eller förberedelse för att genomföra uppdraget?
- Uppföljning: Hur ska projektet följas upp efter att det är avslutat för att säkerställa att målen har uppnåtts och för att identifiera eventuella förbättringsområden?
Prata igenom alla frågor som krävs för att du som kund/klient och/eller konsult tillsammans ska kunna skapa en klar och ömsesidigt förstådd ram för uppdraget, det ökar chanserna för framgångsrikt genomförande och leverans!